PER QUÈ AQUEST BLOG?

De la meva mare he aprés l'amor per la cuina, el gust pel bon menjar i, sobre tot, la il.lusió per complaure els altres amb un bon àpat. A la facultat de Farmàcia vaig descobrir que m'agradava la nutrició: "som allò que mengem". La vida, però, se'm menja el temps de cada dia. He hagut d'aprendre a compaginar les tres coses: bona gastronomia, menjar saludable i, evidentment, fàcil i ràpid de fer. De vegades pot semblar imposible, però quan t'hi poses, descobreixes que no és tan difícil. Només cal una mica d'imaginació, una bona dosi d'interés i cabassos de carinyo...
Així doncs, per què no compartir-ho?

dijous, 5 de gener de 2012

Cistella de Gener

Durant els mesos d'hivern és una bona època per gaudir de productes del mar i de la terra de tota la geografia del nostre país, és temps de besuc, pinya i marisc.
Entren: carxofes, faves, pèsols.
És temporada de: bròquil, carbassa, api, col verda, coliflor, taronges, mandarines, endívies, escaroles, espinacs, pomes, xirivies,
Se’n van: moniatos, castanyes.

Besuc
El besuc és un peix comú en totes les costes europees, molt apreciat com a plat principal en els dies de festa pel seu delicat i exquisit sabor, que, a més, ofereix l'avantatge de la seva fàcil preparació. Prova a cuinar al forn, amb una mica de vi blanc, oli d'oliva i llimona, acompanyat de patates i ceba rostida.
Quan vagis a comprar, tria exemplars d'un color rosat, amb tonalitats vermelloses i platejades tant al ventre com en els costats i amb una taca negra per sobre de les aletes pectorals, ja que aquesta taca és signe de frescor ja que es va aclarint fins a desaparèixer segons passen els dies.
La composició del besuc és similar a la d'altres peixos blancs. El seu contingut proteic és del 18-20%, d'alt valor biològic. En l'aportació de vitamines destaquen les del grup B, la A i D. A més, el contingut de minerals com fòsfor, iode i calci és molt important. Pel que fa als greixos, conté menys d'un 5%, amb gran aportació d'àcids grassos poliinsaturats, importants per les seves propietats antiagregants, vasodilatadores i reductores dels nivells sanguinis de triglicèrids.
Encara que pots aconseguir-congelat, filetejat i congelat aprofita l'època d'hivern per assaborir fresc.

PINYA
L' ananàs (nom d'origen tupí-guaraní), pinya tropical o pinya americana (Ananas comosus) és una planta tropical originària de Brasil, Bolívia i Paraguai o possiblement també podria ser del nord de Sud Amèrica. Alhora, es pot trobar conreada a altres països tropicals i subtropicals per a l'obtenció del seu fruit. És una planta herbàcia, perenne, de la família de les bromeliàcies que al contrari que moltes altres espècies d'aquesta família, que són epífits, creix sobre terra ferma. A la seva composició química cal destacar els sucres senzills i oligosacàrids, les vitamines i la fibra.
Des d’un punt de vista farmacològic, destaca perquè conté un principi actiu: la Bromelaïna, és una combinació de tres enzims proteolítics (bromelina, extranasa i ananasa) que, al igual que la pepsina de l'estómac, és capaç de trencar les proteïnes accelerant la seva digestió. La bromelina també afavoreix la circulació ja que trenca els coàguls que puguin formar-se i fluïdifica la sang. Cal saber que la pinya en conserva perd gran part de les seves propietats digestives, ja que la bromelaïna es desnaturalitza molt fàcilment. S’utilitza per edemes inflamatoris i post-operatoris, en casos de Tromboflebitis, Dispèpsies, com a laxant suau com anticel.lulític. Els esportistes la fan servir de prevenció per evitar tendinitis (inflamació dels tendons) o bursitis (inflamació dels sacs sinovials)

MARISC
Encara que en la costa de gener et sembli impensable comprar marisc, és una bona època per a això. Si vols controlar la butxaca, recorre a musclos, cloïsses, sípia o calamars, però no renunciïs a les propietats que aquests fruits del mar t'ofereixen. Són una bona font de proteïnes, ferro, iode, seleni i zinc, a més de vitamines per tot arreu. A més, donen molt de joc al menjar de tots els teus, ja que es poden cuinar simplement al vapor amb llimona o a la planxa amb all i julivert, i et treuen feina de la cuina de la que segur que estàs saturat després la festes nadalenques.

Cap comentari:

Publica un comentari